آدرس کلینیک کاشت مو در اصفهان تلفن کلینیک کاشت ابرو سینایار
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / میکرو نیدلینگ، مزونیدلینگ / درمانهای ترکیبی جای جوش شامل چه اقداماتی می شود؟

درمانهای ترکیبی جای جوش شامل چه اقداماتی می شود؟

یکی از آزاردهنده ترین مشکلاتی که ممکن است برای افراد رخ دهد، بروز جوش می باشد. به ویژه که در ناحیه صورت رخ دهد و علاوه بر ظاهر نازیبایی که ایجاد می کند، امکان بر جای ماندن اسکار و زخم ناشی از کندن جوش ها نیز وجود دارد. در واقع جوش ها به دلیل تولید چربی اضافی یا سبوم در پوست، عوامل هورمونی، استرس، باکتری ها، سلول های مرده ی پوست، مصرف برخی داروها، التهابات، سبک زندگی ناسالم و مصرف فست فودها و قند ایجاد می شوند که بیشترین تجمع آنها بر روی صورت و برخی نقاط بدن همچون شانه ها و کتف می باشد. جای جوش زمانی ایجاد می‌شود که جوش ها به قدری در عمق لایه‌های پوستی نفوذ می‌کنند که باعث صدمه زدن به این لایه‌های داخلی می‌شوند. درمان های ترکیبی تأثیر شگرفی بر درمان جای جوش صورت دارند. لیزر، سابسیژن، میکرودرم و لایه برداری روشهایی هستند که برای درمان جای جوش به کار می رود که در ادامه معرفی می گردند.

آنچه در این مطلب میخوانید

لیزر

لیزر‌ها به پرتو‌های نور قوی و طول موج‌های یکسان محدود می‌شوند. این پرتو‌ها با تابیدن روی پوست، سلول‌های فیبروپلاست را تحریک می‌کنند. فیبروپلاست‌ها وظیفه سرعت بخشیدن به روند ترمیم را دارند و در نهایت الاستین و کلاژن از بین‌رفته در فرایند تشکیل اسکار را بازسازی می‌کنند. برای از بین بردن جای جوش انواع دستگاه‌های لیزر با کاربرد مختلف وجود دارند. پزشک با توجه به نوع اسکار آکنه و شدت جای جوش نوع لیزر را مشخص می‌کند. درمان‌های رایج شامل موارد زیر می‌شوند:

1. درمان جای جوش با لیزر co2

لیزر فرکشنال از بهترین لیزرها برای درمان جای جوش و آکنه است. این نوع لیزر تهاجمی‌ترین نوع لیزر بوده و نتایج آن رضایت بالایی به همراه دارد. لیزر فرکشنال co2 پوست را درمان کرده و رشد سلول‌های جدید را تحریک می‌کند. سوراخ‌های میکروسکوپی و بسیار ریز در لایه‌های عمیق پوست ایجاد می‌کند که این فرآیند باعث تولید کلاژن می‌شود.

2. درمان جای جوش با لیزر اربیوم (لیزر Fraxel)

بعد از لیزر فرکشنال لیزر اربیوم شناخته شده‌ترین نوع لیزر برای درمان جای آکنه است. لیزر Fraxel در واقع لیزر فرکشنال غیر سایشی محسوب می‌شود. در هر جلسه باید بخش کوچکی از پوست درمان شود. این لیزر به لایه‌های عمیق پوست نفوذ کرده تا کلاژن‌سازی را تحریک کند. این لیزر علاوه بر برطرف کردن لک‌های ناشی از جوش می‌توان اسکارهای آکنه را تا حد زیادی بهبود دهد. لیزر اربیوم لایه‌های پوست را سوراخ نمی‌کند و به همین دلیل نسبت به لیزر فرکشنال co2 تأثیر کمتری دارد.

3. درمان جای جوش با لیزر KTP

از لیزر KTP برای درمان قرمزی صورت و روزاسه استفاده می‌شود. کلمه KTP مخفف پتاسیم تیتانیل فسفات است. بعد از یک تا سه جلسه درمان قرمزی و تغییر رنگ پوست ناشی از جای جوش از بین می‌رود. این لیزر نواحی دارای هموگلوبین (قرمزی) روی پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد. لیزر KTP روی رگ‌های خونی زیر پوست تأثیر می‌گذارد و با فروپاشی رگ‌های خونی قرمزی جای جوش از بین می‌رود.

4. درمان جای جوش با لیزر پالسی IPL

لیزر پالسی IPL یکی از انواع رایج درمان جای جوش با لیزر است. این نوع لیزر می‌تواند هایپرپیگمانتاسیون حاصل از جوش و آکنه را برطرف کند. به همین دلیل برای از بین بردن لک‌های قهوه‌ای و قرمز گزینه خوبی است؛ اما این لیزر کلاژن سازی را تحریک نمی‌کند و برای درمان فرورفتگی‌های پوست مناسب نیست.

درمان های ترکیبی جای جوش در اصفهان

سابسیژن

سابسیژن یکی از روشهای درمانی جای جوش است. در این روش، نوارهای الیافی را که عامل اصلی ایجاد آکنه در پوست هستند، آزاد می کند. این بافت ها، باندها و فیبرهای فیبروتیک در طی فرآیند التهاب آکنه ایجاد می شوند و پس از درمان جوش همچنان باقی می مانند. این باعث ایجاد برآمدگی و تو رفتگی در سطح پوست می شوند. در این شیوه درمانی، پزشک با استفاده از یک وسیله تیز و برنده، قسمت آسیب دیده را که موجب از بین بردن و آسیب دیدن بافتهای سالم کناری هم میشود را برمیدارد. با انجام این کار، تولید کلاژن در منطقه مورد نظر چندین برابر افزایش یافته و جای زخم به مرور زمان بهبود یابد. سابسیژن جای جوش، تحت بی حسی موضعی انجام می شود. ابتدا پوست شما با محلول آماده سازی پوست تمیز می شود تا ناحیه مورد نظر ضد عفونی شود. سپس اسکارها با قلم جراحی مشخص می شوند. سپس بی حسی موضعی برای بی حس کردن پوست تزریق می شود. نوع سوزن مورد استفاده به نوع اسکار بستگی دارد. سوزن نوکور یک سوزن سه تایی است که مخصوص سابسیژن طراحی شده است. پس از وارد کردن، سوزن برای شکستن نوارهای بافت اسکار زیر پوست مانور داده می شود.

میکرودرم

میکرودرم یک روش بسیار سریع، امن و بدون درد در میان روش های جوانسازی پوست می باشد که پوست را به روش غیر جراحی لایه برداری می کند. از میکرودرم برای درمان جای جوش و باز گرداندن خاصیت کشسانی و از بین بردن جوش های سرسیاه و سر سفید استفاده می شود. در این روش با استفاده از دستگاهی خاص، نوعی کریستال بسیار ظریف از جنس اکسید آلومینیوم با فشار تنظیم شده‌ای با سطح پوست در تماس قرار می‌گیرد و تراش بسیار سطحی در لایه‌های فوقانی شاخی پوست ایجاد می‌کند. در ضمن این کار، مکشی نیز روی پوست انجام می‌شود که باعث جمع شدن کریستال‌ها از سطح پوست و همچنین بهتر شدن جریان خون به منطقه و فعال شدن سلول‌های فیبروبلاست و در نتیجه موجب ترمیم و طراوت پوست می‌شود.

لایه برداری

لایه برداری به معنای برداشتن یک قشر سطحی از روی پوست می باشد. این عمل در اصطلاح پیلینگ یا سایش یا لایه برداری سطحی گفته می شود که توسط این عمل یک لایه سطحی از سلولهای مرده پوست که حاوی جوش، جای جوش و لکه های قهوه ای روی پوست برداشته می شود و در نتیجه این عمل، مشکلات پوستی از بین رفته و پوست حالت شاداب و باطراوت پیدا می کند.

انواع لایه برداری پوست
1- پیلینگ شیمیایی :

لایه برداری شیمیایی به معنی تخریب و برداشت کنترل شده لایه هایی ازپوست به واسطه ترکیبات شیمیایی با هدف محو آثار باقیمانده از جوش وآکنه، بثورات جلدی، کک ومک وانواع لکه های پوستی است. تأثیر پیلینگ بسته به عمق آن از یک روز تا دو هفته به طول می انجامد و پس از دوره پوسته ریزی، پوستی جدید جایگزین می گردد. عمق پیلینگ به غلظت ماده مصرفی، تعداد دفعات مصرف و مدت زمانی که روی پوست می ماند، بستگی دارد. از مواد مورد استفاده می توان به سالسیلیک اسید، اسید لاکتیک، اسید کربولیک (فنل) اسید تری کلرواستیک، رزور سینول، اسیدرتینوئیک اشاره نمود .

2- پیلینگ مکانیکی یا Dermaberasion:

که طی آن به وسیله وسایل الکترومکانیکی خاصی پوست ساییده می شود و در رفع اسکار های عمیق تر ناشی از آکنه کاربرد بیشتری دارد.

3- پیلینگ لیزری :

این روش در سالهای اخیر صورت می گیرد و در حال حاضر از دو نوع لیزر برای لایه برداری استفاده می شود. لیزر دی اکسید کربن، لیزر اربیم یاگ که در این دو نوع لیزر از خواص تخریب سلولهای پوست توسط لیزر برای لایه برداری پوست استفاده می شود.

درمانهای ترکیبی جای جوش

مراقبت های پس از درمان جای جوش

تا چند روز پس از درمان از استفاده از محصولاتی که حاوی رتینوئید، گلیکولیک اسید و ویتامین سی هستند خودداری کنید. در عوض از محصولات مناسب و توصیه شده توسط پزشک استفاده کنید تا به ترمیم پوست خود کمک نمایید.
صورت خود را به آرامی تمیز کنید و از استفاده از اسکراب یا محصولات مشابه خودداری نمایید و اجازه دهید پوست شما به طور طبیعی به ترمیم خود بپردازد.
از پوست خود در برابر نور آفتاب محافظت کنید. پزشک از شما می‌خواهد که تا یک بازه زمانی خاص که معمولاً 48 ساعت طول می‌‌کشد از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب خودداری کنید. در صورتی که مجبور هستید بیرون بروید باید به شدت از پوست خود در برابر پرتوهای خطرناک خورشید محافظت کنید. هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
از استفاده از لوازم آرایش در ناحیه ای که درمان شده است خودداری کنید؛ زیرا پوست شما پس از درمان باید توانایی ترمیم خود را داشته باشد. پزشک به شما می‌گوید که چه موقع مجاز به استفاده از لوازم آرایش هستید.

هزینه درمانهای ترکیبی جای جوش

هزینه رفع اسکارها و جای جوش ها بسته به نوع اسکارها، روش درمانی انتخاب شده، تعداد جلسات لازم، تخصص پزشکی که درمان را انجام می دهد و …. متفاوت است.

اندولیفت یکی از روشهای جدید و موثر است که کاربردهای زیادی دارد از جمله جوانسازی پوست، رفع جای جوش، رفع غبغب و ... . این روش با نتایج چشمگیر در کلینیک سینایار اصفهان قابل انجام است. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز، با شماره های درج شده در همین صفحه تماس بگیرید.


آدرس : اصفهان ، خیابان شیخ صدوق شمالی ، نبش کوچه 41
تلفن : 36640008

نظرات کاربران درباره این مطلب :سلطانی [ 1402-08-06 ]
من پیلینگ شیمیایی انجام دادم تاثیرش زیادنبود ولی سابسیژن عالی بود

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به کاشت مو، ابرو، ریش و سبیل و همچنین مطالب مرتبط با زیبایی، مراقبت و نگهداری از پوست، مو و ابرو را در بخش مقالات بخوانید

پاک کردن تاتو یا خالکوبی صورت و بدن با لیزر کیوسوئیچپاک کردن تاتو یا خالکوبی صورت و بدن با لیزر کیوسوئیچ

پاک کردن تاتو یا خالکوبی با لیزر کیوسوئیچ یکی از روشهای موثر و ایمن برای از بین بردن تاتوهای رنگی و قدیمی است. این روش ایمن است و عوارض خاصی ندارد. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-24

اثرات تزریق بوتاکس در لیفت شقیقه، ابرو و رفع افتادگی پلکاثرات تزریق بوتاکس در لیفت شقیقه، ابرو و رفع افتادگی پلک

لیفت شقیقه و ابرو با تزریق بوتاکس به دلیل نتایج طبیعی و غیر تهاجمی در رفع افتادگی پلک و قرینه‌سازی ابروها و کاهش افتادگی ناحیه شقیقه مورد استفاده است. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-20

اثرات کربوکسی تراپی در رفع تیرگی و چروک های اطراف چشماثرات کربوکسی تراپی در رفع تیرگی و چروک های اطراف چشم

کربوکسی تراپی یکی از روشهای موثر در جوانسازی دور چشم برای رفع تیرگی ، خطوط ریز و چروکهای اطراف چشم با استفاده از تزریق co2 در پوست زیر و دور است. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-15